آشنايي با بيماري آنفلوانزاي خوكي
 
پایگاه مقالات علمی آموزشی
تجربیات یک انسان شکست خورده با ارزش تر از موفقیت های یک انسان بی تجربست …

آشنايي با بيماري آنفلوانزاي خوكي 


  آنفلوانزاي خوكي يك بيماري حاد تنفسي و به شدت واگير در خوك‌ها است اما علت اصلي شيوع فعلي اين بيماري در انسان‌ها تماس مستقيم انسان با انسان است.

 آنفلوانزاي خوكي يك بيماري حاد تنفسي به شدت واگيردار در خوك‌ها است كه به وسيله چندين نوع ويروس آنفلوانزاي خوكي ايجاد مي‌شود. ميزان مرگ و مير آن در خوك‌ها نسبتا بالا است (يك تا 4 درصد). اين ويروس در ميان خوك‌ها از طريق ذرات آلوده معلق در هوا، تماس مستقيم و غير مستقيم (تماس با سطح آلوده به ترشحات تنفسي) و توسط خوك‌هاي ناقل بدون علامت منتشر مي‌‌شود.
طغيان اين بيماري‌ در خوك‌ها در تمام طول سال رخ مي‌دهد اما بيماري در مناطق معتدل بروز بيشتري در پاييز و زمستان دارد. بسياري از كشورها به صورت معمول خوك‌هاي خود را در مقابل آنفلونزاي خوكي واكسينه مي‌كنند. ويروس‌هاي آنفلوانزاي خوكي غالباً از زيرگونه HIN1 است اما زيرگونه‌هاي ديگر هم مي‌توانند در خوك‌ها در چرخش باشند مثل (HIN2- H3N1- H3N2). خوك‌ها مي‌توانند توسط ويروس‌هاي آنفلونزاي پروندگان و ويروس‌هاي آنفلوانزاي انساني نيز آلوده شوند.
گاهي اوقات خوك‌ها مي‌توانند با بيش از يك گونه ويروس‌ در يك زمان آلوده شوند كه اين مسئله مي‌تواند باعث امتزاج و نوتركيبي اين ويروس‌ها در بدن خوك با يكديگر شود.
تأثير آنفلوانزاي خوكي بر سلامت انسان گه‌گاه آلودگي انسان به آنفلوانزاي خوكي به صورت انفرادي و به صورت گروهي ( طغيان)‌ گزارش مي‌شود. به طور كلي علائم باليني مشابه آنفلوانزاي فصلي انساني است اما طيف علائم باليني از حالات بدون علامت تا علايم پنوموني شديدي كه منجر به مرگ مي‌شود، متغير است.
علائم باليني آنفلونزاي خوكي با آنفلونزاي فصلي انساني و ساير بيماري‌هاي عفوني حاد دستگاه تنفسي فوقاني مشابهت دارد و همچنين موارد خفيف يا بدون علامت بيماري ممكن است شناسايي نشود. بنابراين، ميزان گسترش واقعي اين بيماري در انسان‌ها تاكنون ناشناخته است.
تاكنون بيماري آنفلوانزاي خوكي جزء سيستم گزارش ‌دهي بين‌المللي بر اساس مقررات سازمان OIE نيست. بنابراين انتشار آن در حيوانات به خوبي شناخته نشده است. به نظر مي‌رسد اين بيماري در آمريكا بومي است و طغيان‌هاي بيماري در آمريكاي شمالي، آمريكاي جنوبي، اروپا (انگليس، سوئد، ايتاليا، آفريقا (كنيا) و قسمت‌هايي از آسياي شرقي (چين و ژاپن) رخ داده است.
بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهاني (WHO) تا تاريخ 9ارديبهشت 1388 (27 آوريل 2009 ميلادي) ‌موارد بيماري انساني در كشورهاي مكزيك، كانادا، اسپانيا، آمريكا، فرانسه، نيوزيلند، آلمان، انگليس، فلسطين اشغالي گزارش شده است.
مردم به طور معمول آنفلوانزاي خوكي را از خوك‌هاي آلوده مي‌‌گيرند اما تعدادي از مبتلايان كه تاكنون شناسايي شده‌اند در سابقه بيماري خود تماس با خوك يا محل‌هاي نگهداري خوك را نداشته‌اند. اكثريت قريب به اتفاق موارد اين بيماري بر اثر تماس مستقيم انسان به انسان رخ داده است.
اين بيماري از طريق خوردن قابل انتقال نيست به شرط‌ آنكه لاشه يا گوشت خوك به طريق بهداشتي و صحيح حمل و نقل و به طور كامل طبخ شود. ويروس آنفلوانزاي خوكي از طريق پختن در دماي 70 درجه سانتيگراد از بين مي‌رود.
به نظر مي‌رسد اكثر مردم بالاخص افرادي كه به طور مداوم در تماس با خوك نيستند. نسبت به ويروس‌هاي آنفلوانزاي خوكي ايمني ندارند و اگر ويروس آنفلوانزاي خوكي به اندازه كافي قدرت انتقال انسان به انسان را پيدا كند مي‌تواند باعث ايجاد پاندمي آنفلوانزا شود.
پيشگويي اين موضوع مشكل است چون بستگي به شدت بيماري‌زايي ويروس، حساسيت سيستم ايمني نسبت به آن، واكنش ايمني متقاطع ناشي از آنفلوانزاي فصلي و فاكتورهاي ميزبان دارد.
در حال حاضر واكسني براي اين بيماري وجود ندارد و مشخص نيست كه آيا واكسن‌ آنفلوانزاي فصلي انساني مي‌تواند محافظتي در مقابل آنفلوانزاي خوكي ايجاد كند يا خير.
2 دسته دارويي وجود دارد، گروه آمانتادين (آمانتادين و ريمانتادين) ‌و گروه ممانعت كننده‌هاي نورآمينيداز آنفلوانزا ( اسلتاميوير و زاناميوير) كه گروه دوم در حال حاضر در درمان بيماران مصرف مي‌شود. بسياري از موارد آنفلوانزاي خوكي گزارش شده قبل در انسان‌ها بدون مداخلات طبي و مصرف داورهاي ضد ويروسي به طور كامل بهبود يافته‌اند اما در تعداد از ويروس هاي آنفلوانزا مقاومت به داورهاي ضد ويروسي در حال گسترش است و اين مسئله تاثير درمان را محدود مي‌سازد.
در حال حاضر به افرادي كه در ساير مناطق دنيا زندگي مي‌كنند و به مناطق آلوده مسافرت مي‌كنند توصيه مي‌شود. تماس با خوك‌ها به خصوص خوك‌هاي بيمار را به حداقل رسانده و موارد بيماري در حيوانات را سريعاً به مسئولان بهداشتي گزارش كنند. بسياري از مردم كه به اين بيماري مبتلا شده‌اند تماس طولاني مدت و نزديك با خوك‌هاي آلوده داشته‌اند. انجام اقدامات مناسب بهداشتي در تمام تماس‌هايي كه با حيوانات برقرار مي‌شود بالاخص در افرادي كه در ذبح و مشاغل وابسته به آن اشتغال دارند، ضروري است. حيوانات بيمار يا تلف شده نبايد در چرخه ذبح و استفاده انسان قرار گيرند.
اجتناب از تماس نزديك با افرادي كه ناخوش هستند. يا تب و سرفه دارند، شستن دست‌ها با آب و صابون به طور مكرر در طي روز،‌ رعايت عادات بهداشتي خوب شامل خواب و استراحت كافي، مصرف مواد غذايي مناسب و انجام فعاليت‌هاي ورزشي است.
اگر تب بالا يا سرفه و ناراحتي گلو داشتيد بايد در منزل بمانيد و حتي‌المقدور از حضور در محل كار- مدرسه و اجتماعات خودداري كنيد، استراحت كنيد و مايعات فراوان بخوريد، دست‌هاي خود را مكرراً با آب و صابون بشوييد و با پزشك يا مركز بهداشتي درماني تماس بگيريد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           
سه شنبه 22 فروردين 1391برچسب:, :: 18:59
مهدی مرادقلی

درباره وبلاگ


پایگاه مقالات علمی آموزشی
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان علمی آموزشی و آدرس moradgholi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 42
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 44
بازدید ماه : 296
بازدید کل : 27189
تعداد مطالب : 69
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1